På forkant med udkanten

Mor har holdt fri fra babyland og været en tur ude i det pulserende liv i dag.

Nærmere bestemt på konference i Århus, hvor man prøvede at komme på forkant med udkanten, hed det sig.

Det var det globale kommunikations- og marketingforetagende Dentsu Aegis Network (seriøst, hvad sker der for det navn, altså?! Og så i den branche. Tsk….) der inviterede til præsentation af deres omfattende forsøg på at kortlægge vi udkantsdanskeres forbrugs- og medievaner. Det handlede altså om migmigmig – og godt 1,4 millioner andre danskere, der bor i Udkantsdanmark.

Dagens vinkel var fint varedeklareret – den vendte den vej, at det grundlæggende var undervisning i og inspiration til, hvordan man som firma kan få os udkantsdanskere til at slippe slanterne, for dem har vi angiveligt flere af til forbrug end gennemsnitsdanskeren. Ganske vist kun små 200 kroner mere om måneden, men til gengæld er vi angiveligt mere villige til at køre længere efter at bruge pengene, hvis der er et godt tilbud, og vi er i øvrigt dygtige webshoppere. (Tjek, tjek.) Og helt overordnet, så har vi udkantsdanskere ifølge undersøgelsen 106.961.040.000 kroner til rådighed hvert år. Og det er jo også en slags penge, som vi siger herude.

Der blev præsenteret mange virkelig interessante ting i løbet af dagen, og mor her havde det som en fisk i vandet ved at få lov til at blive stimuleret lidt intellektuelt.

“Og så har du godt af at lufte din socialfobi ;-),” skrev min søde mand til mig, da jeg sendte ham et billede af et lokale fyldt med hundredevis af konferencedeltagere. En kæk måde at omtale mine udfordringer ved at have for mange mennesker omkring mig, når jeg er lidt presset. Og det bliver jeg lidt let for tiden med den der baby, der heldigvis er glad og henrivende, men som ikke tager de lange lure på faste tidspunkter.

Undersøgelsen viste blandt andet også, at vi udkantsdanskere i høj grad er vilde med at renovere vores boliger – gerne som gør-det-selv-projekter – vi er for cirka 500 kroner mere vilde med elektronik om året end storbydanskerne, og for cirka 400 kroner mere vilde med at købe børnetøj på årsbasis. Til gengæld er vi for godt 2000 kroner mindre ude at rejse, og bolig og indretning bruger vi også lidt færre penge på.

Men der var som sagt virkelig mange interessante funfacts og oplysninger i alle mulige kategorier i undersøgelsen. Faktisk så mange, at vi fik en hel bog med hjem, som jeg glæder mig til at nørde mig ned i det næste stykke tid og se, om jeg kan spejle mig i, eller om jeg må melde helt pas på. Det bliver helt sjovt, for dels tilhører jeg jo selv målgruppen, dels vil jeg virkelig gerne have fat i dens rådighedsbeløb!

Nu vil jeg først lige gå ud og skovle plyskøer, gummigiraffer og et halvt stykke cheesecake op fra gulvet i stuen…

Noget i samme stil

Skriv et svar til jens kastrup Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

1 Comment

  • SVAR

    Endelig nogle fakta om hvor dejligt vandkant DK er